VAG päästömanipulointi

VAG päästömanipuloidut autot

Saamme lähes päivittäin asiakkailtamme yhteydenottoja liittyen Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen henkilöautojen (EA189) päästömanipulointiin. Jos olet nyt aikeissa teettää kyseisiin autoihin moottorioptimointia, kannattaa ensin varmistaa ettei autosi kuulu korjattaviin yksilöihin. Kun valmistaja aloittaa korjauskampajan, on erittäin todennäköistä että vähintään moottoriohjainlaitteen (ECU) ohjelmisto päivitetään uuteen versioon. Tällöin aiempi optimoitu ohjelmaversio “kirjoitetaan yli” ja auto vakioituu.
Voit tarkistaa valmistan sivuilta kuuluuko autosi kampanjan alaisiin yksilöihin:

Autoni on jo aiemmin optimoitu

Jos autosi on jo optimoitu ja se kuuluu korjauskampanjan piiriin, se todennäköisesti tullaan päivittämään uudella moottoriohjainlaitteen ohjelmaversiolla. Riippuen valmistajan käyttämästä korjaustavasta, voidaan auto mahdollisesti optimoida uudelleen, ellei maahantuojan päivityksessä ohjainlaitteen suojaus muutu niin että se on estetty.

Muuta huomioitavaa

Asiakkaat joiden autoihin on tehty mahdollisia DPF, EGR, ym. diagnostiikka poistoja joutuvat joko korjaamaan auton tai korjauskampanjan jälkeen teettämään uuteen päivitettyyn ohjelmaan muutokset. Muutosten tekeminen uuteen ohjelmapäivitykseen pitäisi olla edelleen mahdollista jos ohjainlaite ja sen ohjelmasuojaus säilyy alkuperäisen kaltaisena.

Korjauksen jälkeinen uudelleen ohjelmointi

Motorbit Oy pidättää oikeuden jättää kaikki ohjelmamuutokset tekemättä korjauspäivitettyihin autoihin mikäli niiden moottorinohjainlaite ja sen ohjelmasuojaus muuttuvat niin että nykyiset ohjelmointityökalut eivät siihen sovellu.

Volkswagenin 25.11.2015 julkaisema korjausmenetelmä

Volkswagenin mukaan päästömanipuloidut 2.0 litran diesel mallien “korjaamiseksi” riittää pelkkä ohjelmapäivitys. Sen sijaan 1.6 TDI malleissa ohjelmapäivityksen lisäksi imuilmaputkeen ennen ilmamassamittaria asennetaan ilmanohjain joka valmistajan mukaan parantaan ilmamassamittarin toimintaa ja tarkkuutta.
Alkuperäinen artikkeli: http://en.volkswagen.com/en/company/news.suffix.html/2015~2Ftechnical-measures-for-the-ea-189-diesel-engines-affected-presen.html

Päivitusten jälkeinen uudelleen ohjelmointi (20.11.2016)

Tähän saakka kaikkien päästökorjauspäivitettyjen VAG 2.0 TDI CR autojen uudelleenohjelmointi (moottorioptimointi) on onnistunut ongelmitta. Moottoriohjainlaitteen suojaus on säilynyt ennallaan ja aiemmin käytetyt ohjelmointitavat ovat edelleen mahdollisia. Lähitulevaisuudessa selvinnee mikä on tilanne VAG 1.6 TDI CAYB/CAYC moottoreiden kanssa, kunhan korjauskampanja pääsee alkuun.

Audi, Seat, Skoda ja VW 1.6 TDI CR päästöpäivitys (5.1.2017)

Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen 1.6 TDI CR (CAYB/CAYC) mallien päästöpäivitykset ovat alkaneet valmistajan toimesta. Imuilmaohjaimen lisäksi moottorit saavat uuden moottoriohjainlaitteen (ECM) ohjelmapäivityksen. Kun moottoriohjainlaite päivitetään uudella ohjelmaversiolla, mahdolliset aiemmin tehdyt moottorioptimointi muutokset, sekä DPF ja EGR -ohjelmamuutokset menetetään. Kuten aina ohjelmapäivityksen yhteydessä, testeri kirjoittaa yli moottoriohjainlaitteen (ECM) muistielementit korvaten aiemman ohjelmaversion uudella päivitettyllä tehdasohjelmaversiolla.

Uuden päästöpäivitetyn ohjelmaversion myötä myös moottoriohjainlaitteen (ECM) suojaus on muuttunut. Pääsääntöisesti nykyiset ohjelmointilaitteet eivät pysty enää poistamaan uusimpien ohjelmaversioiden suojausta. Kehitimme saatavilla olevista menetelmistä palvelun jonka myötä pystymme Motorbitissä nyt tekemään ohjelmoinnit, optimoinnit ja muut ohjelmamuutostyöt myös näihin päästöpäivitettyihin VAG 1.6 TDI CR malleihin. Monivaiheisen työn lopputuloksena moottoriohjainlaite saadaan tilaan jossa sen suojaus on pois.

Usein kysyttyä liittyen VAG 1.6 TDI CR päästöpäivitykseen

Mitä tapahtuu moottorioptimoinnille päästöpäivityksessä ?

Moottorioptimointi ja ylipäätään kaikki aiemmin tehdyt moottoriohjainlaitteen ohjelmamuutokset on menetetty. Autosi on vakioitu uudella valmistajan päästöpäivitetyllä ohjelmalla.

Autostani on poistettu hiukkassuodatin (DPF), miten päästöpäivitys vaikuttaa siihen?

Päästöpäivityksen jälkeen ohjelman palautuessa vakioksi, aiemmat hiukkassuodattimen poistoon liittyvät ohjelmamuutokset menetetään. Moottoriohjainlaite huomaa DPF diagnostiikan kautta että DPF puuttuu. Lopputuloksen vikakoodit moottoriohjainlaitteeseen, moottorihäiriövalo mittaristoon ja auto vikatilaan.

Ratkaisu: Ajoneuvon korjaaminen alkuperäiseen EU5 kuntoon (hiukkassuodatin takaisin) tai ohjelmamuutos DPF diagnostiikan poistamiseksi. Muista että havainto hiukkassuodattimen puuttumisesta on aina peruste hylkäykseen ajoneuvon vuosikatsastuksessa.