BMW 3-sarja F3x 316d, 318d ja 320d

BMW 3-sarja F3x N47 moottori

Nykyinen BMW 3-sarja eli F30 mallisto tuli markkinoille alkuvuodesta 2012. Sedan malli tunnetaan mallikoodilla F30, Touring F31 ja GranTourismo (GT) mallikoodilla F34.  Kuten kaikki diesel BMW:t, myös F3x mallien 4-sylinteriset N47 moottorit ovat suosittuja moottorioptimoinnin kohteita. Internetissä on ajan hengen mukaisesti paljon väärää tietoa ja vahvoja olettamuksia eri mallien yhtäläisyyksistä ja niiden virityspotentiaalista. Vallitseva käsitys on että 316d tai 318d malli on teknisesti yhtäläinen 320d mallin kanssa, näin ei kuitenkaan ole. Mallisarjan kaksi matalatehoisinta, 316d (90 kW) ja 318d (105 kW) ovat lähes identtiset, kun taas 320d (135 kW) malli poikkeaa näistä kahdesta niin itse moottorin, kuin myös voimansiirron osalta. Tällä sivulla on käyty läpi tärkeimmät mallisarjan eri tehoversioiden väliset erot, sekä tarkasteltu samalla hieman niiden potentiaalia moottorioptimoinnin näkökulmasta.

Huomautus: N47 moottori korvattiin tuotannossa loppuvuodesta 2015 uudella B47 (EU6) moottorilla.

BMW 3-sarja F3x 316d ja 318d

Kun järkevästä, oikein toteutetusta moottorioptimoinnista puhutaan, niin 316d ja 318d malleista voidaan saavuttaa noin 175-180 hv huipputeho.   Manuaalivaihteisissa vääntö rajoitetaan noin 360 Nm paikkeille jolla varmistetaan kytkimen kesto. Automaattivaihteisessa vääntö voidaan nostaa noin 380 Nm tasolle. Vääntöprofiili muotoillaan aina niin että vääntö nousee maltillisesti ja hallitusti ilman vääntöpiikkejä. Matalilla kierroksilla olevat “vääntömöykyt” rasittavat turhaan auton voimansiirtoa ja näyttävät typeriltä mittaustuloksissa. Oudot vääntöpiikit saattavat kertoa myös siitä että ohjelmamuutokset eivät ole ihan kunnossa ja ECU:n väännönrajoitus ei toimi enään vääntölaskennan mukaan oikein. Jotta 316d (90kW) mallista saadaan sama moottorioptimoitu teho kuin 318d mallista, joudutaan sen ohjelmaan tekemään laajemmat muutokset.

BMW 3-sarja F3x 320d

320d (135 kW) mallin suurempien suuttimien, paremman turboahtimen (MHI TF035HL6BS-09GFT) ja tukevamman voimansiirron ansiosta huipputeho voidaan kasvattaa järkevillä muutoksilla noin 215-220 hv lukemiin. Kuten aina, pieniä yksilökohtaisia eroja voi olla yksilöiden välillä. Vääntö rajoitetaan vaihdelaatikosta riippumatta n. 430-440 Nm tasolle. Jos testauksessa havaitaan voimansiirron jyrinää tai ns. “resonointia”, vääntöä rajoitetaan tarpeen mukaan. Ei ole lainkaan harvinaista että 184 hv (135 kW) 47D20O1 moottorista mitataan vakiovääntöä jopa 395-400Nm valmistajan ilmoittaman 380 Nm sijaan. Moottorioptimoinnin tuoma todellinen vääntömuutos matalilla kierroksilla on siten noin 40 Nm.

Moottorit N47K1, N47D20U1, N47D20O1

Komponentti 316d (N47K1) 318d (N47D20U1) 320d (N47D20O1)
90 kW (122 hv) ja 260 Nm 105 kW (143 hv) ja 320 Nm 135 kW (184 hv) ja 380 Nm
Männät 11 25 7 812 549 11 25 7 812 549 11 25 7 810 755
Turboahdin IHI RHV4-T39 IHI RHV4-T39 MHI TF035HL6BS-09GFT
Suutin 13 53 7 798 446 (CRI2-16) 13 53 7 798 446 (CRI2-16) 13 53 7 810 702 (CRI2-18)
CR-pumppu (CP4.1) 13 51 8 577 648 13 51 8 577 648 13 51 8 571 796
Välijäähdytin 17 51 7 600 530 17 51 7 600 530 17 51 7 600 530
Hiukkassuodatin (DPF) 18 30 8 508 993 18 30 8 508 993 18 30 8 508 993

Voimansiirto

316d ja 318d  malleissa on käytetty pientä 228 mm kytkintä. 320d mallissa on jämäkämpi 240 mm kykin, joka löytyy mm. uudemmista B47 325d moottoreista. Manuaalivaihteisissa 316d ja 318d malleissa vaihdelaatikon tehtävää hoitaa GS6-17DG, kun taas 320d mallissa on vahvempi GS6-45DZ. Automaateissa on aina 8-vaihteinen ZF GA8HP45Z ja merkittävin ero malliversioiden välillä on vaihdelaatikon momentinmuutimessa. 316d mallissa on tasauspyörästönä (33107599470) i=3,23, eli sama kun 320i mallissa. 318d ja 320d malleissa käytetään järeämpää tasauspyörästöä (33107599475), jota samaa on käytetty myös mm. F30 335i ja 340i malleista. Siinäkin välityssuhde i=3,23. Voimasiirrossa on muitakin pienempiä eroja eri malliversioiden kesken.

Hiukkassuodatin (DPF) pois?

Hiukkassuodattimen poistolle ei ole tarvetta, eikä sitä tule poistaa hetken mielijohteesta vaikka internetissä niin on kerrottu. Hiukkassuodatin ei ole tässäkään moottorissa tehoa rajoittava tekijä. 316d, 318d ja 320d malleissa on sama hyvin virtaava OxiKat+DPF paketti kuin mallisarjan kaksoisahdetussa 160 kW (218 hv) 25d N47D20T1 moottorissa.

  • Harkitsetko BMW optimointia?

    Motorbit tarjoaa moottorioptimointeja useimpiin BMW malleihin. Ota yhteyttä.

  • Jätä ohjelmointikysely