Onko BMW (F3x) 320i ja 328i malleissa teknisiä eroja  ?

BMW N20B20 perusmoottori on hyvin pitkälle sama eli molemmissa tehoversioissa on täysin sama moottorilohko, kampiakseli, kiertokanget, kansi, nokka-akselit sekä turboahdin. Tärkein ero 320i (135 kW) ja 328i (180 kW) mallien välillä on moottorin puristussuhde. Matalatehoinen 320i N20 moottori on korkealla 11:1 puristussuhteella, kun taas tehokkaammassa 328i N20 moottorissa puristussuhde on 10:1. Puristussuhdetta on muutettu käyttämällä erilaisia mäntiä. Kaikissa N20 moottoreissa on sama DME eli Bosch MEVD17.2.x moottoriohjaus. Ohjelma on luonnollisesti erilainen eri tehoversioissa.

Moottorin puristussuhde ei ole ainoa mallien välinen ero. BMW käyttää F3x mallisarjassa paria erilaista välijäähdytintä, 328i malleissa on poikkeuksetta parempi versio käytössä. Myös moottorin jäähdytystä on tehostettu 328i mallissa. Pakoputkisto on 328i mallissa avarampi ja paremmin virtaava. Välijäähdytyksen ja pakopuolen eroavaisuudet on huomioitu myös moottorikartoissa (ECU-ohjelmassa).

Myös voimansiirrossa on eroja. Manuaalivaihteisissa kaksoimassavauhtipyörä, kytkin ja vaihdelaatikko ovat samat molemmissa malleissa. Automaattivaihteiset on varustettu ZF GA8HP45Z vaihteistolla joissa on pieniä eroja tehoversioiden kesken joilla ei kuitenkaan ole merkitystä kestävyyden kannalta normaaliolosuhteissa. Tehokkaammassa 328i mallissa on käytetty myös järeämpiä osia voimalinjassa eli lähinnä kardaania, tasauspyörästöä (“perää”) ja vahvempia vetoakseleita.

N20 320i mallin virittäminen

320i mallista ei koskaan saada samanlaista viritystehoa kuin mitä 328i mallista on otettavissa, vaikka facebook-virittäjät näin väittävätkin. Heidän näkemyksensä mukaan autot ovat identtisiä moottoriohjauksen ohjelmaa lukuunottamatta. 320i vakio-osilla voidaan järkevällä ohjelmamuutoksella tehdä n. 230-250 hv teho riippuen hieman autossa olevasta tehtaan DME ohjelmapäivitysversiosta sekä millaisella jäähdytyskonfiguraatiolla se on tehtaalta lähtenyt.

BMW N20 320i moottorista tehon väkisin puristaminen merkitsee lopulta nopeasti saavutettua korkeaa pakokaasulämpöä jota moottori ei pysty pitkäkestoisesti käsittelemään. Eräät virittäjät ovatkin ratkaiseet asian nostamalla lämpötilasuojausten rajat niin korkeiksi että todennäköisesti mäntä sulaa ennen kuin lämpötilasuojaus puuttuu asiaan.