Mercedes-Benz M274.920

Mercedes-Benzin 2,0 litrainen bensaturbo M274.920 on tuttu moottori Mercedes-Benzin nykyisen malliston keulilta. Esimerkkinä C-sarja W205. C 200 mallissa on M274.920 moottorin 135 kW (184 hv) tehoversio, kun taas C 300 mallissa on käytetty 180 kW (245 hv) tehoversiota.

Tekniset ominaisuudet

MB M274.920 on 1991 cm3 iskutilavuuksinen 9,8:1 puristeinen turboahdettu bensamoottori. Pakokaasuahdin on IHI:n valmistama ja nykyisissä moottoriversioissa on vesijäähdytteinen ahtoilman välijäähdytin. Suuttimet on Boschin piezo-suuttimet ja moottorinohjauksena käytetään Bosch MED17.7.2 ohjainlaitetta.

M274 moottorioptimointi

C 200 (W205) mallista valmistaja ilmoittaa 135 kW (184 hv) ja 300 Nm lukemat. Tyypillinen mitattu vakioteho on noin 186-189 hv ja 320 Nm. Moottorioptimoinnilla saavutetaan noin 240 hv huipputeho ja vääntö nousee 410 Nm lukemiin. 98-oktaaninen polttoaine on ehdoton vaatimus parhaalle mahdolliselle lopputulokselle.

C 200 ja C 300 mallin M274.920 optimointipotentiaali ei ole vertailukelpoinen keskenään. Tehokkaammassa C 300 (180 kW) mallissa käytetty moottori pitää sisällään paljon teknisiä muutoksia C 200 malliin nähden, näin ollen 135 kW tehoversiosta ei koskaan saavuteta 180 kW mallin optimoitua moottoritehoa.

Ohjelmointitapa

Tällä hetkellä Mercedes-Benzin käyttämää Bosch MED17.7.2 ohjainlaittetta ei ole mahdollista ohjelmoida OBD-portin kautta. Ohjelmointi tapahtuu perinteisellä Infineon Tricore bootloader menetelmällä joka vaatii moottoriohjainlaitteen avaamisen.