Moottorioptimoinilla lisää suorituskykyä

Motorbit moottorioptimointi on järkevä ja taloudellinen tapa parantaa ajoneuvosi moottorin suorituskykyä. Luotettavuudesta tinkimättä.

Mitä on moottorioptimointi tai ECU-ohjelmointi?

Moottorin suorituskyvyn kohentaminen ei perustu ihmeisiin, se perustuu moottorin, moottoriohjainlaitteen (ECU) ja sen toimintaympäristön tuntemukseen. Moottorioptimoinnissa on kyse siitä että moottoriohjainlaitteen (ECU/ECM) ohjelman parametrejä eli ns. “karttoja” muokataan niiltä osin mitä moottorin ominaisuutta halutaan muokata. Yleisin muutos on suorituskyvyn parantaminen. Se tarkoittaa että ohjelmaa muutetaan niin että moottoriohjainlaite sallii moottorin tuottaa suuremman väännön.

Moottorioptimointi on hankala tuote niin myyjälle kuin ostajalle. Tuotteen laadun määrittämiseen ei ole juurikaan keinoja, kaikki olettamus perustuu lähinnä siihen mitä myyjä tuotteestaan ilmoittaa. Kokemuksemme mukaan ostaja vertaa laatua lähinnä vain ja ainoastaan numeroiden perusteella, mitä suurempia lukemia myyjä ilmoittaa, sitä “laadukkaampana” sitä usein pidetään.

Laadukas ja ammattimaisesti toteutettu moottorioptimointi ei ole sellainen mikä antaa mahdollisimman suuren tehon ja väännön. Oikein toteutettu moottorioptimointi toimii moottorin ja sen ominaisuuksien ehdoilla. Moottori ei ole automaatti josta parametriarvojen (“karttojen”) korottamisella saadaan loputtomasti lisää ja lisää tehoa. Moottorin ominaisuudet sanelevat sen, millaisen väännön se pystyy tuottamaan.

Älä usko mitään mitä kuulet ja vain puolet siitä mitä näet

Saattaa kuulostaa erikoiselle mutta kuvaa hyvin moottorioptimointi alan henkeä. Mainonta on täynnä lunastamattomia superlatiiveja ja toinen toistaan hurjempia lupauksia. Valitettava tosiasia on että joidenkin alan yritysten asiakashankinta perustuu lähinnä pelkkiin lupauksiin ja houkuttelevan alhaiseen hintaan. Todellisuus on toinen, luvatut teho- ja vääntöarvot jäävät toteutumatta ja ohjelmien laatu on kyseenalainen. On helppoa luvata suuriakin muutoksia jos niistä ei tarvitse toimittaa mittaustuloksia tai muuta todennusta ja jos ohjelmien muokkaus tehdään keinoja kaihtamatta.

Suomessa on markkinoilla paljon hyviä moottorioptimointien tarjoajia ja vielä enemmän “ei ihan niin hyviä” toimijoita. Kun olet hankkimassa moottorioptimointia kannattaa ehdottomasti käyttää hetki aikaa ja vertailla eri vaihtoehtoja. Luotettavan yrityksen tunnistat usein siitä että se tuntee tuotteen mitä myy. Luotettava myyjä vastaa kysymyksiin asiallisesti, muita yrityksiä erikseen vähättelemättä. Luotettava myyjä ei “asu” jokaisella nettiforumilla kehuen omaa osaamistaan ja erinomaisuuttaan. Yleensä kunnollinen tuote ei ole myöskään halvin koska siihen liittyy kannattava (lue: kehittyvä) liiketoiminta, vastuu tuotteesta.

Ohjelmissa on eroja

Moottorioptimointi eli käytännössä ECU-ohjelman muokkaaminen (editointi) on tuote jonka laadun todentaminen asiakkaan toimesta on todella vaikeaa. Asiakas on täysin sen tiedon varassa mitä myyjä hänelle kertoo. Tuskin myyjä kertoo että hän ei tiedä kuka ohjelman on oikeasti tehnyt, milloin se on tehty, miten se on muokattu ja onko sitä koskaan edes testattu. Hän tietää kertoa että se on kuitenkin paras tai ainakin edullinen. Se ei kuitenkaan ole suurin ongelma, vaan itse ohjelmaan tehdyt muutokset.

Optimoinnissa on kyse lähes aina, moottorin väännön lisäämisestä. Kun puhutaan diesel optimoinnista, tiedetään että moottori tuottaa sitä suuremman väännön, mitä enemmän polttoainetta palotilaan ruiskutetaan (teoriassa). Polttoaineen ruiskutusmäärän laskennasta huolehtii ECU ja tarvittavat tiedot (mm. kartat) löytyvät sen muistissa olevasta ohjelmasta. ECU laskee kulloisenkin kuormitustilan mukaisen oikean ruiskutusmäärän, määrälaskenta tapahtuu väännönhallinnan kautta. Moottoriohjainlaite (ECU) tietää paljonko milläkin kierrosluvulla, milläkin kuormituksella polttoainetta pitää ruiskuttaa, jotta tietty vääntö saavutetaan. Yksinkertaisesti, lisätään ruiskutusta ja vääntö kasvaa (teho kasvaa). Ruiskutusmäärän lisääminen voidaan tehdä joko oikein tai helposti. Ruiskutusmäärän lisääminen voi olla tehty oikein väännönhallinnan kautta jolloin ECU itse laskee oikean määrän. Helpompi ja erittäin yleinen tapa on suuttimen aukioloaikaan tehty kalibroinnin vääristäminen joka on verrattavissa täysin ns. tuning- tai tehoboksin toimintaan. Tälläisen muutoksen jälkeen ECU:n määrälaskenta on aina pielessä.

Miksi Motorbit moottorioptimointi?

Miksi et hankkisi ohjelmaa joka on tehty ja testattu juuri sinun autoon? Motorbit moottorioptimointi on ohjelmoitipalvelu diagnostiikkatesteineen jossa ECU:n ohjelma muokataan ja testaan ajoneuvokohtaisesti. Haluamme olla varmoja siitä että saat parhaan mahdollisen saatavilla olevan ratkaisun joka varmasti toimii ja johon voit luottaa.

Ota yhteyttä niin kerromme miten voimme palvella sinua.

Jätä ohjelmointikysely