Project Description

Audi 3,0 TFSI V6 (2009->)

Audin 3.0 TFSI kompressoriahdetut moottorit ovat melko yleisiä moottorioptimointikohteita, johtuen niiden hyvästä virityspotentiaalista. Jo pelkällä moottorioptimoinnilla hyväkuntoiseen ja karstattomaan CGWB (299 hv) moottoriin on mahdollista saada jopa noin 90 hv lisäys. Moottorinohjaus perustuu Continental Simos8.x ohjainlaitteeseen, johon toteutamme tarvittaessa myös laajempia ohjelmamuutoksia. Laajemmat ohjelmamuutokset tulevat kyseeseen autoissa, joissa on vaihdettu downpipe, hihnapyöräsarja (pulley kit), intercooler, ym. teknisiä muutoksia. Custom-ohjelman idea on se että ohjelma muokataan, testataan ja datalogataan  autokohtaisesti, parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Yleisimmät Audin 3,0 TFSI V6 moottoriversiot

  • 3,0 TFSI 299 hv, 440 Nm (CGWB)
  • 3,0 TFSI 310 hv, 440 Nm (CGXB, CGWD)
  • 3,0 TFSI 333 hv, 440 Nm (CAKA, CDWC, CREC)

DL501 (0B5) TCM-ohjelmointi

Moottorioptimoinnin lisäksi myös vaihdelaatikon (TCM) ohjelmointi tulee usein tehtäväksi. Audin 3,0 TFSI malleissa käytetyssä DL501 (0B5) vaihteistossa on väännönrajoitus 500 Nm tasolla. Jos tavoitevääntö ohjelmloinnin myötä on päälle 500 Nm, TCM-ohjelmointi on tehtävä. Väännönrajoituksen lisäksi toinen ongelma on turhan alhaisilla kierroksilla tapahtuva vaihteen ylöspäin vaihto. Ohjelmoituna moottorin paras huipputeho on kompressorimoottorille ominaiseen tapaan n. 7000 1/min kierroksill, mutta kyseinen kierrosalue ei ole koskaan käytettävissä sillä TCM pakottaa vaihteenvaihdon ylöspäin jo n. 6400 1/min paikkeilla. Myös tämä ongelma korjataan TCM ohjelmoinnilla.

Huomioitavaa. Jo hieman päälle 100 tkm ajettu 3,0 TFSI moottori voi olla karstaongelmainen. Suosittelemme tarkistamaan imukanavien ja -venttiilien karstottumisen ennen moottorioptimointia. Moottorin mahdollinen karstaongelma vaikuttaa olennaisesti sen toimintaan ja suorituskykyyn.

Tehon kasvattaminen osia vaihtamalla

Mikäli pelkän moottorioptimoinnin lisäksi moottoritehoa halutaan nostaa ennestään, se vaatii ohjelmoinnin lisäksi myös moottoriteknisiä muutoksia. Tarvittavat muutoskohdat löytyy jäähdytyksen parantamisesta, kompressoriahtimen välityksen muutoksesta ja pakoputkistosta.

Ahtoilman jäähdytys on toteutettu nestekierrolla. Valitettavasti intercoolrissa kertävä neste on sama liki 100 C-asteista jäähdytysnestettä kuin mikä itse moottorilohkossa kiertää. Nestettä yritetään jäähdyttää vaatimattomalla ohuella kennolla ennen sen johtamista kompressriahtimen lämmönvaihtimille. Jäähdytys vaatii parannuksen niin jäähdytinkennon, kuin myös nesteen kierron osalta. Tilavampi ja kookkaampi kenno omalla moottorijäähdytyksestä eriytetyllä nestekierrolla on yksi tärkeimmistä parannuksista.

Downpipemuutos on erityisen hyödyllinen siksi että moottorin hengitystä ahdistavat ahtaat vakiokatalysaattorit tulee korvattua paremmin virtaavilla. Ei-tieliikennekäyttöön voidaan valita myös pelkät korvausputket katalysaattorien tilalle.

Ahdinpyöräsarjalla voidaan muuttaa kompressorin pyörintänopeutta niin että ahtimen tuotto (ilmamäärä) kasvaa. Mitä enemmän ilmaa, sitä suurempi moottoriteho. Kompressoriahtimen tuottoa voidaan parantaa vain tiettyyn pisteeseen saakka. Tuoton lisääminen tapahtuu kompressoriahtimen pyörintänopeuden muutoksella. Pyörintänopeuden muutos tehdään ahtimen välityssuhdetta muuttamalla eli hihnapyörän koon muuttaminen ns. “pulley-kitillä”.

Mikäli olet harkinnut 3,0 TFSI mallin ohjelmointia, pyydä meiltä tarjous ECM + TCM ohjelmoitityöstä tehomittauksineen. Lisätietoja: [email protected] tai ohjelmointikysely täältä: ohjelmointikysely