Project Description

Mercedes-Benz M274.920

Mercedes-Benzin 2,0 litrainen bensaturbo M274.920 on tuttu moottori Mercedes-Benzin nykyisen malliston keulilta. Esimerkkinä C-sarja W205. C 200 mallissa on M274.920 moottorin 135 kW (184 hv) tehoversio, kun taas C 300 mallissa on käytetty 180 kW (245 hv) tehoversiota.

Tekniset ominaisuudet. MB M274.920 on 1991 cm3 iskutilavuuksinen 9,8:1 puristeinen turboahdettu bensamoottori. Pakokaasuahdin on IHI:n valmistama ja nykyisissä moottoriversioissa on nestejäähdytteinen ahtoilman välijäähdytin. Suuttimet on Boschin piezo-suuttimet ja moottorinohjauksena käytetään Bosch MED17.7.2 ohjainlaitetta.

M274 moottorioptimointi

C 200 (W205) mallista valmistaja ilmoittaa 135 kW (184 hv) ja 300 Nm lukemat. Tyypillinen mitattu vakioteho on noin 186-189 hv ja 320 Nm. Moottorioptimoinnilla saavutetaan noin 240 hv huipputeho ja vääntö nousee 410 Nm lukemiin. 98-oktaaninen polttoaine on ehdoton vaatimus parhaalle mahdolliselle lopputulokselle. C 200 ja C 300 mallin M274.920 optimointipotentiaali ei ole vertailukelpoinen keskenään. Tehokkaammassa C 300 (180 kW) mallissa käytetty moottori pitää sisällään paljon teknisiä muutoksia C 200 malliin nähden, näin ollen 135 kW tehoversiosta ei koskaan saavuteta 180 kW mallin optimoitua moottoritehoa.

M274 plugin hybrid versio

M274 moottori on myös voimalinjan perusta monessa 300e / 350e plugin hybridissä. 2015 Daimler toi markkinoille 350e malleja joissa polttomoottorina toimii 155 kW (211 hv ja 350 Nm) M274 moottori, jonka yhteyteen on sovitetty hybridijärjestelmä. Esimerkiksi C (205) sarjassa sähkömoottoritehon on 60 kW ja sen tuottama maksimivääntö voi olla jopa 340 Nm. Uudemmissa 300e malleissa sähkömoottoriteho on kasvatettu jopa 90 kW saakka. Plugin hybrideissä sähkömoottorin toiminta on aina sovitettu yhteen moottoriohjainlaitteen (ECU) ja vaihteiston (TCU) kanssa.

Ohjelmointitapa

M274 moottorissa on käytetty Bosch MED17.7.2 ohjainlaitetta ja se voidaan ohjelmoida joko suoraan OBD-pistokkeen CAN väylän kautta.