Project Description

VAG 2,0 TSI EA888 (Gen3) CHHA ja CHHB

VW konsernin 2,0 TSI EA888 Gen3 CHHA ja CHHB moottorit ovat suosittuja  ohjelmointikohteita, johtuen niiden hyvästä virityspotentiaalista. Yleisimmät CHHA / CHHB moottorilla varustetut mallit ovat Skoda Octavia vRS 2,0 TSI, Volkswagen Golf (MK7) 2,0 GTI ja Golf 2,0 GTI Performance.

Yleisimmät VW 2,0 TSI EA888 (Gen3) CHHA / CHHB mallit

  • Skoda Octavia vRS 2,0 TSI 220 hv (162 kW), 350 Nm (CHHB)
  • Skoda Octavia vRS 2,0 TSI 230 hv (169 kW), 350 Nm (CHHA)
  • Volksawagen Golf GTI 2,0 220 hv (162 kW), 350 Nm (CHHB)
  • Volksawagen Golf GTI 2,0 Performance 230 hv (169 kW), 350 Nm (CHHA)

ECU-ohjelmointi

Moottoreina CHHA ja CHHB ovat identtisiä. Kummastakin moottorista saadaan ohjelmoituna sama teho ja vääntö. Dynamometrissä mitattua vakiotehoa on yleensä aavistuksen valmistajan ilmoittamaa enemmän. Oikein tehdyllä ohjelmoinnilla moottorista saadaan tyypillisesti noin 300 hv moottoriteho ja vääntö rajoitetaan noin 430 Nm paikkeille. CHHA ja CHHB moottoreissa on käytetty IHI:n IS20 turboahdinta, jonka tuottama ilma riittää parhaimmillaan hieman päälle 300 hv moottoriteholle. Koska ahtimen tuotto on kuitenkin vain yksi osa palapeliä, saavutettuun lopputulokseen vaikuttaa myös moni muu asia, kuten sytytyslaitteiden (sytytystupat ja -puolat) kunto sekä myös moottoritekniikan yleinen kunto. Autoissa voi olla näiden puitteissa jonkin verran yksilöeroja ja siksi niin lähtöteho vakiona, kuin ohjelmoitu teho voivat poiketa eri yksilöiden välillä. Suosittelemme 2.0 TSI EA888 Gen3 moottoreissa noin 30 000 km vaihtoväliä sytytystulpille ja 90 000 tkm vaihtoväliä sytytyspuolille. Polttoaineena tulee ehdottomasti käyttää 98 E5 bensiiniä.

Tehon kasvattaminen osia vaihtamalla

Mikäli pelkän moottorioptimoinnin lisäksi moottoritehoa halutaan nostaa entisestään, se vaatii ohjelmoinnin lisäksi myös moottoriteknisiä parannuksia. Tarvittavista muutoksista tärkein kohdistuu pakokaasuahtimeen eli turboon. Turboahtimen lisäksi huomio tulee kiinnittää välijäähdytykseen, putkistomuutokseen downpipe osio mukaanlukien. Käsivaihteisissa on syytä päivittää myös kytkinpaketti enemmän vääntöä sietäväksi.

Pakokaasuahtimen päivitys on tarpeen koska CHHA / CHHB moottoreissa vakiona käytetty IHI:n valmistama IS20 on mitoitettu noin 300 hv moottorihevosvoiman tuottamiseen. VW 2,0 TSI EA888 (Gen3) moottoreihin löytyy paljon hyviä turboahtimia. Ahdinta valitessa kannattaa suosia vain tunnettuja toimittajia (esim. TTE) ja tuotteita joiden toimivuus on käytännössä testattu ja toimivaksi todettu. Älä koskaan valitse turboahdinta joka on mitoitettu tulevaa käyttötarkoitusta suuremmalle teholle, valitse se aina sille realistiselle tehotasolle mikä tehtävillä muutoksilla on toteutettavissa. Väärällä turboahtimella pilaat moottorin käyttöominaisuudet ja sen ajettavuuden.

Välijäähdytyksen tehostaminen tulee kysymykseen etenkin ahdinpäivityksen myötä. Ahtoilman lämmönhallinta on yksi tärkeimmistä ahdetun moottorin huomiota vaativista osa-alueista. Liian korkea ahtoilmanlämpötila merkitsee myös usein kompensaatiota toteutuneeseen sytytysennakkoon.

Downpipemuutos on pakollinen ja erityisen hyödyllinen siksi että moottorin hengitystä ahdistavat vakiokatalysaattorit tulee korvattua paremmin virtaavilla. Ei-tieliikennekäyttöön voidaan valita myös pelkät korvausputket katalysaattorien tilalle. Myös itse pakoputkiston korvaamista paremmin virtaavalla kannattaa harkita muutostöiden yhteydessä, ainakin silloin kun tehotavoite on 400+ hv.

Polttoainepuoli riittää vakiona (ollessan ehjä)  helposti yli 400 hv teholle. Jos moottori on jo yli 100 tkm ajettu, kannattaa harkita samalla uuden korkeapainepumpun vaihtamista. Vakio OEM (alkup.) pumppu viimeisenä varaosaversiona kelpaa tarkoitukseen mainiosti. Iso osa markkinoilla olevaista ”hi-performance” tai ”upgrade” pumpuista on oikeasti huonompia kun uusimmat varaosaversiot OEM pumpusta.

Toteutamme autokohtaiset ECU- ja DSG-ohjelmoinnit

Mikäli olet harkinnut minkä tahansa 2,0 TSI EA888 Gen3 moottorimallin ohjelmointia, pyydä meiltä tarjous. Toteutamme autokohtaiset ECU- ja DSG- ohjelmoinnit tehomittauksin. Myös tekniikkamuunneltuihin autoihin. Lisätietoja: [email protected] tai ohjelmointikysely täältä: ohjelmointikysely