Project Description

Volkswagen Amarok (2H) 3,0 TDI V6 4Motion

Volkswagen Amarokin (2H) facelift päivityksen myötä tuli myös uudet moottorit. Aluksi valikoimassa oli 150 kW (204 hv) DDXB ja 165 kW (224 hv) DDXC/DDXD versiot. Myöhemmin valmistaja lisäsi valikoimaan myös 190 kW (258 hv) DDXE version. Amarokissa käytetty V6 TDI moottori perustuu jo vuosia Audissa käytettyihin 3,0 litraisiin dieselmoottoreihin. Amarokin matalasta vakiotehosta huolimatta mm. turboahtimeksi on kuitenkin valittu Honeywell GRD2060VZ, jota käytetään myös Audin 3,0 TDI V6 272 hv (200 kW) moottoreissa. Samoin polttoainepuoli korkeapainepumpun ja suuttimien osalta on kelvollinen 300+ hv teholle. Moottorinohjaus perustuu Bosch EDC17CP54 (EU6) ohjainlaitteeseen, joka on ohjelmoitavissa OBD-pistokkeen kautta.

Amarokin 3,0 TDI V6 moottoriversiot

  • 3,0 TDI V6 204 hv, 500 Nm (DDXB)
  • 3,0 TDI V6 224 hv, 550 Nm (DDXC, DDXD)
  • 3,0 TDI V6 258 hv, 580 Nm (DDXE)

Huomattavaa. Kaikki moottorit (tehoversiot) käyttää samaa tekniikkaa. Jo tehtaalta lähtiessä 150 kW (DDXB) ja 165 kW (DDXC, DDXD) moottoriohjainlaitteen (ECU) ohjelmat ovat identtiset. Ohjelma sisältää valmiit vääntöprofiilit molemmille tehoversioille. Näin ollen ainoastaan ajoneuvon tehovarianttimäärityksellä (koodaus) on osoitettu, kumpaa datasettiä (“karttaa”) ne käyttävät.

Moottorioptimointi

Järkevällä ohjelmamuutoksella saavutetaan hieman päälle 300 hv huipputeho ja vääntö nousee lähelle 680 Nm tasoa. Kyseisellä muutoksella auto toimii ohjelmoinnin puolesta luotettavasti ja ongelmitta.