Päivitetty 14.05.2025
Moottorinohjainlaitteiden uudet suojausmenetelmät.
Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Renault, Seat, Skoda ja Volkswagen automalleista löytyy paljon uudempia moottorinohjainlaitteita, joiden ohjelmointi ei onnistu lainkaan. Ongelma ei ole muutosten tekeminen itse ECUn ohjelmaan vaan se, että ajoneuvovalmistajat ovat yhdessä moottorinohjainlaitetoimittajan (esim. Bosch, Continental) kanssa tilkinneet ohjainlaitteissa aiemmin havaitut haavoittuvuudet. Esimerkkinä mainittakoon ohjainlaitteen bootloader haavoittuvuus, jota ohjelmointilaitteiden valmistajat ovat käyttäneet hyväksi iät ja ajat. Läheskään kaikkien kesän 2020 jälkeen valmistettujen Bosch tai Continental ohjainlaitteiden ohjelmointi ei enää onnistu, ohjainlaitteet eivät ole käsiteltävissä nykyisillä vapaasti kaupan olevilla ohjelmointilaitteilla. Suojauspäivitetyt ohjainlaitteet otettiin tuotantoon loppuvuodesta 2020, tarkka ajankohta voi hieman vaihdella merkki- ja mallikohtaisesti. Poistuviin mallisarjoihin päivitettyjä ohjainlaitteita ei välttämättä asennettu enää lainkaan.
Olemme poimineet tänne yleisimpiä meiltä kysyttäjä ajoneuvomalleja ja niiden ohjainlaitetyyppejä, päivitämme listaa säännöllisesti. Mikäli sinulla on ajoneuvo johon haluaisit teettää ECU-ohjelmoinnin mutta se ei ole mahdollista, jätä meille yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä kun työ on tehtävissä.
Ohjelmointilaitevalmistajat kuten Alientech, Autotuner, bFlash, Dimsport, Flashtec (CMD) ja MagicMotorsport työskentelevät jatkuvasti tuodakseen markkinoille uusia menetelmiä myös näihin uudempiin ohjainlaitteisiin. Se kauanko minkäkin suojauksen ratkaiseminen kestää, sitä on mahdoton sanoa. Pitää muistaa, että on ohjainlaitteita kuten esimerkiksi 2019-> Ford Transit 2.0 EcoBlue mallissa käytetty Continental SID212 ja Mercedes-Benz 1.3 M282.914 moottoreissa käytetty Continental EMS71, joiden ohjelmointimahdollisuutta on odotettu pian jo yli 6 vuotta.
VAG Bosch MD1/MG1 (06/2020->) ohjelmoinnit?
Alkuvuodesta 2025 osa ohjelmointilaitevalmistajista julkaisi menetelmän, joka mahdollistaa tiettyjen Bosch MD1CS014 (3,0 TDI diesel) ja MG1CS031 (2,0 TFSI bensa) ohjainlaitteiden OBD-ohjelmoinnin. Tämä käsittää vain aivan ensimmäiset hardware-versiot kuten HW:H30 ja H31, ei kuitenkaan HW:H80 merkinnällä olevia ohjainlaitteita.
BMW Bosch MG1 (06/2020->) ohjelmoinnit?
Lähes kaikki 06/2020 jälkeen valmistetut BMW:n Bosch MG1 ohjainlaitteet ovat varustettu uudentyyppisellä suojauksella. Nykyiset kaupalliset vapaasti hankittavat ECU-ohjelmointilaitteet eivät osaa käsitellä näitä ohjainlaitteita. Siitä huolimatta osa ohjelmointeja ja optimointeja tarjoavista yrityksistä markkinoi BMW Bosch MG1 ohjainlaitteiden ohjelmointeja, huolimatta niiden uudesta suojaustasosta. Toiminta perustuu siihen, että kyseinen ohjelmoija toimittaa asiakkaan ohjainlaitteen FEMTO nimiselle yritykselle ECUn suojauksen poistamiseksi (ns. “unlock”). Suojauksen poiston jälkeen ohjainlaitteen SWFK (ns. kartta-alue) voidaan kirjoittaa OBD-pistokkeesta. Kyseinen palvelua tuottava yritys on venäläinen mutta pakotteiden myötä he ovat siirtäneet toimintaa bulvaanille Suomeen Helsinkiin. Motorbit Oy ei tarjoa kyseisen yrityksen palveluita, syyn voi jokainen päätellä itse.
Usein kysytyt ei vielä ohjelmoitavissa olevat mallit.
Huomautus mobiilikäyttäjälle: jos taulukko ei näy kokonaan, vieritä sivusuunnassa.
ECU valmistaja | ECU malli | Esimerkki ajoneuvo | Info |
---|---|---|---|
Bosch | MG1CS031-3.1 (H80) | Audi A4/A5 35 TFSI 110 kW DMSB | 10/2020 -> |
Bosch | MG1CS031-3.1 (H80) | Audi A4 (B9) 2,0 TFSI quattro (MHEV) DMSA | 05/2020 -> |
Bosch | MG1 | BMW (bensa) B46, B48, B58 | 06/2020 -> tarkistettava autokohtaisesti |
Bosch | MG1 | BMW 5-sarja/X5 545e B58 | Kaikki 07/2020 -> |
Bosch | MG1 | BMW M3 / M3 Competition (G80) S58 | Kaikki 11/2020 -> |
Bosch | MG1CS201-7.45 | BMW 330e/530e (G20/G21/G30/G31) B46, B48 | Kaikki 10/2020 -> |
Bosch | MD1CP002 | BMW (diesel) B47, B57 | 08/2020 -> tarkistettava autokohtaisesti |
Continental | SID212 | Ford Transit 2,0 EcoBlue BJFA, BKFA, BKRA, BLFB, BCRA | 08/2019 -> (Osa ECU:ista onnistuu). |
Bosch | MD1CP001 (MRD1) | MB C/E/GLC/GLE/Vito OM654.920 | 09/2020 -> tarkistettava autokohtaisesti |
Bosch | MD1CP001 (MRD1) | MB Vito 114/116/119/124 CDI OM654.920 | 10/2020 -> tarkistettava autokohtaisesti |
Bosch | MD1CP001 (MRD1) | MB Sprinter (W907) 311/315/317/319 CDI OM654.920 | Kaikki (01/2022 -> |
Bosch | MD1CP001 (MRD1) | MB E/GLE/GLS OM656 | 09/2020 -> tarkistettava autokohtaisesti |
Bosch | MD1CP010 (MRD2) | MB C (W206) 200 d, 220 d, 300 d, 300 de OM654.920 | Kaikki |
Bosch | MG1CP002 | MB AMG A45/CLA45 M139.980 | 10/2020-> tarkistettava autokohtaisesti |
Continental | EMS71 | MB A/B/CLA/GLA/GLB 1.3 M282.914 | 2018 -> |
Bosch | MG1CS100 (MRG2) | MB C/CLC M254.915, M254.920 |
03/2021 -> |
Bosch | MD1CS003 | Opel Vivaro 1.5 Diesel | ECU-päivitykset 2024-> |
Continental | EMS3140 | Renault Clio (B7) 1,0 TCe H4D 4xx | 06/2019 -> |
Bosch | MG1CS011-4.51 | Skoda Octavia (NX) 1,5 TSI e-TEC DFYA | 11/2020 -> |
Bosch | MG1CS031-3.2 (H80) | Skoda Suberb 2,0 TSI 140 kW DNNA | 11/2020-> |
Bosch | MD1CS004-7.31 (H30) | Skoda Octavia (NX)/Kodiag (NS)/Superb (3V) 2,0 TDI DTUA | H30 ECU:t |
Bosch | MD1CS004-7.31 (H80) | Skoda Octavia (NX)/Kodiag (NS)/Superb (3V) 2,0 TDI DTUA | kaikki H80 ECU:t |
Bosch | MD1CP061 | VW Amarok (T1) 2,0 TDI DXKB, DXKD | 09/2022-> |
Bosch | MD1CP061 | VW Amarok (T1) 3,0 TDI V6 DXWB | 09/2022-> |
Bosch | MD1CS004-7.3 (H80) | VW Caddy (SB) 2,0 TDI DTRC, DTRE, DTRF | 10/2020-> ensimmäiset tarkistettava autokoht. |
Bosch | MD1CS104-1.1 | VW Crafter 2,0 TDI DNAD, DNAE, DMZB, DMZE | 03/2021 -> |
Bosch | MG1CS211-3.1 | VW Golf (CD1/CG5) 1,4 GTE DGEA | 07/2020 -> |
Bosch | MG1CS011-4.51 | VW Golf (CD1/CG5) 1,5 eTSI DFYA | 10/2019 -> tarkistettava 11/2020 asti |
Bosch | MG1CS011-4.8 | VW Golf (CD1/CG5) 1,5 TGI DHFA | 09/2020 -> |
Bosch | MG1CS011-4.5 | VW Passat (CB) 1,5 TSI DPCA | 07/2019 -> |
Bosch | MD1CS004-8.2 | VW Passat (CB) 2,0 TDI DTUA | 10/2020 -> |
Bosch | MD1CS104-1.1 (H80) | VW Transporter T6.1 2,0 TDI DNAC, DNAB, DNAA, DMZA | 10/2020 -> |
Bosch | DQ381 Gen2 | VAG DSG/S tronic DQ381 Gen2 vaihteistot | 2022 -> tarkistettava autokohtaisesti |
Bosch | DQ500 Gen2 | VAG DSG/S tronic DQ500 Gen2 vaihteistot | 2022 -> tarkistettava autokohtaisesti |
Denso | ECM EAA | Volvo mallit joissa Denso ECM-EAA (Freescale MPC) | alk. noin 09/2018 -> |
Huomautus: usein ajoneuvon valmistuspäivä ei vielä yksistään ratkaise sitä, onko ECU suojauksensa puolesta ohjelmoitavissa vai ei. Ohjainlaitteen suojaukseen vaikuttaa ennen kaikkea ohjainlaitteen valmistuspäivä ja sen (HW) laiteversio. Kaikki artikkelissa mainitut kk/vvvv ajankohdat ovat viitteellisiä ja etenkin 06/2020 – 03/2021 valmistetut ajoneuvot tulee tarkistaa ja varmistaa tapauskohtaisesti. Ohjainlaiteversion tarkistus on asiakkaillemme maksuton.
Halutessasi voit jättää meille yhteystietosi.
Mikäli sinulla on ajoneuvo joka kuuluu esimerkkeinä mainittuihin tai jokin muu sellainen, mikä ei ole juuri tällä hetkellä ohjelmoitavissa, sinun kannattaa jättää meille yhteystietosi myöhempää yhteydenottoa varten. Olemme sinuun yhteydessä heti kun ohjelmoinnin suorittaminen kyseiseen autoon on mahdollista. Saat yksityiskohtaisen tarjouksen hintatietoineen. Ole huoletta, yhteydenottopyynnön jättäminen ei sido sinua palvelun ostamiseen.