Moottorinohjainlaitteiden kloonaukset.

Moottorinohjainlaitteen eli ECU:n tietojen kopiointi toiseen tarkoittaa yleensä käytetyn varaosaohjainlaitteen sovittamista autoon niin, että alkuperäisen ohjainlaitteen ”data” (muistien sisältö) siirretään varaosaan. Menetelmästä käytetään usein myös termiä ECU:n kloonaus.

Etsitkö apua?

Kustannustehokas vaihtoehto

Käytetyn moottorinohjainlaitteen (ECU) hankkiminen ja alkuperäisen ohjainlaitteen sisällön kopioiminen varaosaan on ajatustasolla yksinkertaista mutta toivottuun lopputulokseen pääsy vaatii oikeat ohjelmointityökalut, -menetelmät ja lisäksi jonkin verran tietotaitoa. Ohjainlaitteiden kloonaukset poikkeavat täysin ohjainlaitteen merkin ja sen tyypin mukaan. Kloonauksessa käytettävät menetelmät vaihtelevat niin ikään, joissakin ohjainlaitteessa kloonaus onnistuu jopa ohjainlaitteen liitin pinneistä ilman sen avaamista, kun taas joissakin saatetaan vaatia muistipiirien fyysistä siirtoa. Ohjainlaitteen kloonauksen kustannukset varaosineen ovat aina huomattavasti edullisemmat, kuin mitä tehdasuusi ohjainlaite asennettuna maksaa.Tarjoamme ohjainlaitteiden kloonauspalvelua autokorjaamoille ja yksityisasiakkaille.

Alkuperäisen moottoriohjainlaitteen (ECU) kloonaus

Alkuperäisen moottoriohjainlaitteen kloonaus tulee usein kyseeseen kun ohjainlaite (ECU) on vikaantunut, eikä se enää toimi normaalisti. Tyypillinen vika on kosteuden piirilevylle aiheuttama vaurio, ulkoinen jännitepiikki ohjainlaitteeseen tai vaikea sisäinen komponenttivika. Ongelman ratkaisemiseksi on yleensä kaksi vaihtoehtoa, joko ostaa uusi moottoriohjainlaite tai hankkia käytetty yhteensopiva ohjainlaite johon kopioidaan alkuperäisen ohjainlaitteen tiedot.

Moottorinohjainlaitteen kloonaukseen tarvitaan sopiva varaosa eli käytetty moottorinohjainlaite. Kun haet käytettyä varaosaa, varmista että se on yhteensopiva alkuperäisen kanssa. Pyri aina löytämään samalla varaosanumerolla merkitty ECU. Jos sellaista ei löydy, varmista muut varmasti yhteensopivat varaosanumerot ajoneuvovalmistajan varaosaohjelmasta.

Menetelmät ohjainlaitteen kloonaamiseksi vaihtelevat. Helpoimmissa tapauksissa ohjainlaite voidaan kloonata ohjainlaitteen liittimen nastoista jopa ilman avaamista. Vaikeimmissa tapauksissa ohjainlaitteesta joudutaan irrottamaan Flash ja/tai EEPROM muistipiiri (juotostyö) ja siitä luettua dataa muokataan manuaalisesti, ennen sen tallettamista varaosa ohjainlaitteeseen. Työn vaativuus luonnollisesti vaikuttaa myös kustannuksiin.

Aivan kaikki moottorinohjainlaitteet eivät ole kloonattavissa. Rajoitteena työlle voi olla ohjainlaitteen suojaus joka estää sen muistialueiden lukemisen tai kirjoittamisen, tai molemmat. Aivan uusimpia ohjainlaitteita ei ole mahdollista kloonata lainkaan, ne pitää korvata uudella tehdasvaraosalla ja käyttöönottaa merkkihuollon testerillä koska se vaatii valmistajan online -yhteyden.

01.

Valmistelut.

Varaosan hankkiminen. Pyritään aina löytämään alkuperäistä vastaava moottoriohjainlaite, jossa varaosanumero täsmää. Mikäli täysin vastaavaa ohjainlaitetta ei ole saatavissa, tulee selvittää valmistajan varaosaohjelmasta yhteensopiva varaosanumero.

02.

Alkuperäinen data.

Alkuperäisestä ohjainlaitteesta tarvitaan luku muistielementeistä, tyypillisesti EEPROM, Eprom (Flash) tai molemmat. Kun muistielementit on luettu, tulee niiden eheys tarkistaa. Tyypillisesti tarkistaminen tapahtuu avaamalla tiedostot ja varmistamalla niiden oikea tarkistussumma. Näin voidaan varmistaa, että alkuperäisestä muistipiiristä luettu sisältö ei ole korruptoitunut.

03.

Varaosa ECU.

Kun alkuperäisen ohjainlaitteen sisältö on luettu ja sen eheys tarkistettu, voidaan tarvittava data tallentaa varaosaan. Sen miten tallennus tapahtuu ja mitä kaikkea varaosaan voidaan tallentaa, riippuu täysin ohjainlaitetyypistä. Joissakin tapauksissa täydellisen 1:1 kopion tekeminen ei ole mahdollista ja silloin tyydytään ajonestotiedon mukauttamiseen.

04.

Testaaminen.

Lopuksi varaosa ECU asennetaan ajoneuvoon. Kaiken ollessa kunnossa ja oikein tehty, ajoneuvo on taas käyttökelpoinen ilman viallisen ECU:n aikeuttamia ongelmia. Joissakin tapauksessa kloonauksesta saattaa jäädä vika väärästä koodauksesta tai jokin muu ajoneuvokohtainen ristirtiita. Tälläisessä tapauksessa ohjainlaitteeseen voidaan yrittää tehdä jälkikäteen koodaus, jossa kyseisen auton oikea koodaustieto tallennetaan varaosaohjainlaitteeseen.

Ota yhteyttä meihin!

Kun tarvitset apua moottorinohjainlaitteen ohjelmien palautuksessa tai sen kloonauksessa, ota yhteyttä meihin.