Tehomittaus – dynotesti

Tehomittaus, ei tehoarvaus.

Käytössämme on nykyaikainen Rotronics Autoscan x4 Fi+ AWD dynamometri, joka suoriutuu luotettavasti jakovaihteistoja rasittamatta myös aivan viimeisimpien nelivetomallien mittauksesta. Dynamometri on meille yksi tärkeimmistä työkaluista omassa ohjelmistokehityksessä. Ajoneuvojen testaaminen ja tiedonkeruu datalogeihin on huomattavasti ammattimaisempaa ja turvallisempaa hallituissa olosuhteissa dynamometrissa, kuin tien päällä liikenteessä.

Dynamometritesti on myös erinomainen tapa varmistaa moottoritekniikan toimivuus. Pienetkin alkavat ongelmat näkyvät usein poikkeuksellisena mittausgraafin muotona. Mitattu teho kertoo myös sen, onko auto jo mahdollisesti aiemmin ohjelmoitu. Custom-ohjelmointien yhteydessä tehomittaus on välttämätön ja sisältyy työn hintaan.

Audi A6 Allroad 3.0 TDI CRTD ECU+TCU tuned

Tehomittaus – dynotesti

Dynamometri mittaa vääntöä, kaikki muu on matematiikkaa.

Dynamometrissa tehty tehomittaus perustuu vetopyöriltä mitattuun vääntöön. Jokaisen mittaustapahtuman yhteydessä dynamometri määrittää voimansiirtohäviön mittauksen jälkeisestä vapaasta rullauksesta (rullien hidastuvuudesta). Voimansiirtohäviön määrittäminen on ensisijaisen tärkeää, vain näin voidaan tasapäistää mittaukset ja esittää mittaustulos esim. DIN70020 korjattuna laskennallisena moottoritehona.

Käytämme mittauksiin Rotronics Autoscan x4 Fi+ AWD dynamometria, joka on nykyaikainen mekaanisesti linkitetty versio, jossa akselien välistä nopeuseroa ei pääse muodostumaan. Tästä ominaisuudesta johtuen mittaukset ovat AWD-järjestelmälle (esim. jakolaatikko) turvallisia ja myös luotettavia mittaustulosten osalta. Mittaamme myös aivan uusimmat Mercedes-Benz 4MATIC “torque-on-demand” ja Porsche PTM mallit.

Tehomittaus – dynotesti

Miksi testaus dynamometrissä?

Mikäli moottoriohjainlaitteen ohjelman muokkaamisella pyritään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, se vaatii aina muutosten testaamisen ja todentamisen. Ainoa luotettava tapa todentamiseen on dynamometritestaus eli ns. tehomittaus. Tehomittaus mielletään usein ainoastaan tavaksi selvittää moottorista irtoava maksimi teho ja vääntö mutta dynamometri testaus on paljon muutakin.  Pelkkien mittaustulosten lisäksi selviää graafien muodosta tulkittava moottorin vääntöprofiili. Luonnollisen näköinen vääntöprofiili on usein merkki siitä, että asiat toimii niin kuin pitääkin. Erilaiset nypyt & hypyt ja nopeat muutokset graafin muodossa kertovat pääsääntöisesti siitä, että ohjelma ei ehkä toimi niin kuin pitäisi, tai moottoritekniikassa on ongelmia.

Kun tulkitset erilaisia tehomittausgraafeja, muista kiinnittää huomiota pelkkien esitettyjen maksimiarvojen lisäksi myös graafin muotoon eli profiiliin. Huomio myös, että osa esitetyistä graafeista ei perustu lainkaan dynamometrimittauksiin, vaikka ne sellaisina halutaan esitellä. Esimerkkinä mainittakoon kaikki kiihtyvyysmittaukseen perustuvat toteutukset kuten Insoric ja vastaavat. Mittausgraafien profiileissa on eroja myös inertia ja jarrullisten mittauslaitteiden välillä. Inertia mittauksen perustuessa kiihtyvyyden mittaukseen, se tuottamat graafit ovat ympäripyöreitä samankaltaisia ajoneuvosta riippumatta. Jarrullinen mittaus on ainoa oikea mittaustapa. Jarruvastuksen (esim. pyörrevirtajarru / eddy current brake) avulla moottorille voidaan luoda oikea vastus mittauksen ajaksi.

Ensimmäinen dynamometri

2008

Bapro BPA-2R (2008-2018)

Tehdyt dynamometritestit

8400+

Bapro BPA-4R HP (2018-2019)

Dynamometrissa
ajettu matka

32800+ km

Rotronics Autoscan Fi x4+ (2020->)

Ota yhteyttä meihin.

Kerromme mielellämme autosi ohjelmointivaihtoehdoista ja tehomittauksesta. Toteutamme myös vaativat autokohtaiset custom-ohjelmoinnit, tietysti tehomitattuna. Ota yhteyttä ja kerro meille miten voisimme palvella sinua?