Volkswagen Transporter ohjelmoinnit

Ohjelmoimme lähes kaikki Volkswagen Transporter mallit, pois lukien aivan uusimmat Bosch MD1CS104 ECU ohjainlaiteversiot, joiden ohjelmointi ei ole vielä mahdollista. Toteutamme ECU-ohjelmoinnit turvallisilla hyväksi havaituilla ohjelmamuutoksilla, tarkoittaen erinomaista moottorin suorituskykyä yhdistettynä sen luotettavuuteen. Poiketen monista muista ohjelmoijista ja “lastuttajista”, käyttämämme ohjelmat perustuvat omaan ohjelmien tuotekehitykseen. Ohjelmamuutokset perustuvat testauksesta ja tiedonkeruusta saatuun palautteeseen, ei sattumanvaraiseen ja summittaiseen muokkaukseen kunnes suorituskyvyssä havaitaan jonkinlainen muutos.

DSG-vaihteisissa (DQ500) Transporter malleissa koetaan usein ongelmaksi vaihteiden vaihtopisteet alhaisella ajonopeudella. Vaihteistolla on taipumus vaihtaa suurempi vaihde vaikka moottorikierrokset ovat jo ennestään turhan alhaiset. Seurauksena on ponneton moottorin veto ja turhia alaspäin vaihtoja jo hyvin pienestä kaasun painalluksesta (moottoriväännön pyynnöstä). Vaikka et kaipaisikaan lisää suorituskykyä moottoriin, on mahdollista toteuttaa pelkkä DSG-ohjelmointi ilman ECU-ohjelmointia.

Volkswagen Transporter T5.1 (09/2009 – 08/2015)

ECU-ohjelmointi CAAA, CAAB, CAAD, CAAE, CCHB, CAAC, CCHA ja CFCA moottoreille

Transporter T5 mallisarja päivittyi syksyllä 2009 uuden T5.1 facelift mallisarjan myötä myös moottoreiden osalta. Vanhat 2.5 TDI PD (PD = Pump Düse) pumppusuutinmoottorit vaihtuivat uusiin commonrail EURO5 moottoreihin. Pakokaasunpuhdistus toteutettiin aiempien EURO4 moottoreiden tapaan EGR+OxiKat+DPF yhdistelmällä. Ohjelmoinnin kannalta on olennaista tiedostaa, että matalatehoisissa moottoriversioissa on 5-vaihteinen vaihdelaatikko pienemmällä kytkimellä ja heikommalla kaksoismassavauhtipyörällä. Vaikka moottorin ohjelmallista virityspotentiaalia on yllin kyllin, rajoite voimansiirron puolelta moottoriväännölle on enintään noin 350-360 Nm.  Kun moottorivääntö on rajoitettu sopivaksi, kaksoismassavauhtipyörän resonointia (“jyrinää”) ei pitäisi esiintyä. Moottoriväännön siedossa voi olla vanhemmiten selkeitä yksilöeroja kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän kunnon mukaan. Kaikissa Transporter T5.1 dieselmalleissa on Bosch EDC17CP20-2.7 moottorinohjaus ja se on ohjelmoitavissa suoraan OBD-pistokkeen kautta. Ohjainlaitteen flash muistin lukeminen ei onnistu OBD-pistokkeen kautta. Mikäli moottoriohjainlaitteen flash muistin lukemiselle on tarve, tulee se lukea suoraan ohjainlaitteesta TriCore bootloader tai Bosch Service Mode menetelmin.

CAAA CAAB CAAD CAAE
CCHB
CAAC
CCHA
CFCA
Teho kW (hv) 62 kW (84 hv) 75 kW (102 hv) 84 kW (114 hv) 100 kW (136 hv) 103 kW (140 hv) 132 kW (180 hv)
Vääntö 220 Nm 250 Nm 250 Nm 340 Nm 340 Nm 400 Nm
Turboahdin GTB1446VZ GTB1446VZ GTB1446VZ GTB1446VZ GTB1446VZ R2S(KP35+K04)
Suuttimet CRI3-18 Piezo CRI3-18 Piezo CRI3-18 Piezo CRI3-18 Piezo CRI3-18 Piezo CRI3-18 Piezo
Vaihteisto 02Z/MQ250 (M5) 02Z/MQ250 (M5) 02Z/MQ250 (M5) 0A5/MQ500 (M6) 0A5/MQ500 (M6) 0A5/MQ500 (M6)
Kytkin 228 mm 228 mm 228 mm 240 mm 240 mm 240 mm
DSG-versio ei saatavissa ei saatavissa ei saatavissa DQ500-7A (0BT) DQ500-7A (0BT) DQ500-7A (0BT)

Volkswagen Transporter T6 (04/2015 – 11/2019)

ECU-ohjelmointi CXGA, CXGB, CXHB, CXHA, CXFA, CXEB ja CXEC moottoreille

Volkswagen Transporter T6 mallisarjaan esiteltiin uudet EURO6 moottorit. Pakokaasujen puhdistuksesta vastaa EURO6 normien mukainen EGR+OxiKat+DPF+SCR (AdBlue) yhdistelmä aiemman EGR+OxiKat+DPF sijaan. Transporter T5.1 mallien tapaan matalatehoisissa moottoriversioissa on 5-vaihteinen vaihdelaatikko pienemmällä 228 mm kytkimellä ja heikommalla kaksoismassavauhtipyörällä.  Voimansiirrosta johtuva rajoite moottoriväännölle on tyypillisesti noin 340-350 Nm.  Oikein rajoitettu moottorivääntö ennaltaehkäisee kaksoismassavauhtipyörän resonointia (“jyrinää”), moottoriväännön sieto on yksilöllistä erityisesti enemmän ajetuissa autoissa. Kaikissa Volkswagen Transporter T6 EURO6 dieselmalleissa on Delphi DCM6.2V moottorinohjaus ja se on ohjelmoitavissa suoraan OBD-pistokkeen kautta. Moottoriohjainlaitteen flash muistin (MPC5674F int. flash) lukeminen on mahdollista ainoastaan bootloader menetelmällä, joka vaatii ohjainlaitteen avaamisen. Poiketen aiemmasta T5.1 mallissa käytetystä Bosch EDC17CP20 ohjainlaitteesta, Delphin DCM6.2V edustaa uudentyyppistä ajattelua, jossa mm. moottorin sylinteritäytös (ilmamäärä) on mallinnettu. Vastaavaan menetelmään on siirrytty myös joissakin uudemmissa VAG:n käyttämissä Bosch moottorinohjainlaitteissa.

CXGA CXGB CXHB CXHA, CXFA CXEB, CXEC
Teho kW (hv) 62 kW (84 hv) 75 kW (102 hv) 84 kW (114 hv) 110 kW (150 hv) 150 kW (204 hv)
Vääntö 220 Nm 250 Nm 250 Nm 340 Nm 450 Nm
Turboahdin GTD1244VZ GTD1244VZ GTD1446VZ GTD1446VZ R2S(KP35+K04)
Suuttimet CR DFI1.20 CR DFI1.20 CR DFI1.20 CR DFI1.20 CR DFI1.20 (2)
Vaihteisto 02Z/MQ250 (M5) 02Z/MQ250 (M5) 02Z/MQ250 (M5) 0A5/MQ500 (M6)
Kytkin 228 mm 228 mm 228 mm 240 mm
DSG-versio ei saatavissa ei saatavissa ei saatavissa DQ500-7A MQB (0BT) DQ500-7A MQB (0BT)

Volkswagen Transporter T6.1 (07/2019 – xx/2020)

ECU-ohjelmointi CXGD, CXHC, CXHA ja CXEC moottoreille

Volkswagen Transporter T6.1 (facelift) mallisarjaan esiteltiin jälleen uusia EURO6 moottoreita. Pakokaasujen puhdistukseen käytetään edelleen EURO6 vaatimusten mukaista EGR+OxiKat+DPF+SCR (AdBlue) järjestelmää. Transporter T5.1/T6 mallien tapaan matalatehoisissa moottoriversioissa on 5-vaihteinen vaihdelaatikko pienemmällä 228 mm kytkimellä ja heikommalla kaksoismassa vauhtipyörällä. Voimansiirrosta johtuva rajoite moottoriväännölle on tyypillisesti noin 340-350 Nm. Oikein rajoitettu moottorivääntö ennaltaehkäisee kaksoismassavauhtipyörän resonointia (“jyrinää”). Moottoriväännön sieto voi olla yksilöllistä, erityisesti enemmän ajetuissa autoissa on vanhemmiten selkeitä yksilöeroja. Kaikissa Transporter T6/T6.1 EURO6 dieselmalleissa on Delphi DCM6.2V moottorinohjaus ja se on ohjelmoitavissa suoraan OBD-diagnostiikkapistokkeen kautta. Moottoriohjainlaitteen flash muistin (MPC5674F int. flash) lukeminen on mahdollista ainoastaan bootloader menetelmällä, joka vaatii ohjainlaitteen avaamisen. Delphin DCM6.2V edustaa uudentyyppistä ajattelua, jossa mm. moottorin sylinteritäytös (ilmamäärä) on mallinnettu. Vastaavaan menetelmään on siirrytty myös joissakin uudemmissa VAG:n käyttämissä Bosch moottorinohjainlaitteissa.

CXGD CXHC CXHA CXEC
Teho kW (hv) 66 kW (90 hv) 81 kW (110 hv) 110 kW (150 hv) 146 kW (199 hv)
Vääntö 220 Nm 250 Nm 340 Nm 450 Nm
Turboahdin GTD1244VZM GTD1244VZM GTD1446VZ R2S(KP35+K04)
Suuttimet CR DFI1.20 CR DFI1.20 CR DFI1.20 CR DFI1.20 (2)
Vaihteisto 02Z/MQ250 (M5) 02Z/MQ250 (M5) 0A5/MQ500 (M6)
Kytkin 228 mm 228 mm 240 mm
DSG-versio ei saatavissa ei saatavissa DQ500-7A MQB (0BT) DQ500-7A MQB (0BT)

Volkswagen Transporter T6.1 (10/2020 – 07/2024)

ECU-ohjelmointi DNAC, DNAB, DNAA ja DMZA moottoreille

2020 vuoden lopulla T6.1 facelift mallisarjan moottorit päivittyivät edelleen uusiksi D-alkuisiksi moottorikoodeiksi. Yksi suurimmista muutoksista oli moottorinohjauksen vaihtuminen Delphi DCM6.2V ohjainlaitteesta Bosch MD1CS104-1.1 ohjainlaitteeseen. Itse moottoritekniikassa on myös lukuisia muutoksia aiempaan verrattuna. Pakokaasupuhdistukseen käytetään edelleen samaa EURO6 mukaisia EGR+OxiKat+DPF+SCR (AdBlue) yhdistelmää.

Huomautus: Transporter T6.1 facelift uudella Bosch MD1CS104-1.1 ohjainlaitteella ei ole tällä hetkellä ohjelmoitavissa. Moottorinohjainlaitteessa on uuden tyyppinen suojaustaso, joka estää ECU:n manipuloinnin. Mikäli olet kiinnostunut ohjelmoinnista tulevaisuudessa, jätäthän yhteystietosi meille niin olemme yhteydessä heti kun työ on toteutettavissa. Transporter T6.1 DSG-vaihteistoista kaikkein uusimpien DQ500 Gen2 versioiden ohjelmointi ei ole vielä mahdollista.

DNAC DNAB DNAA DMZA
Teho kW (hv) 66 kW (90 hv) 81 kW (110 hv) 110 kW (150 hv) 150 kW (204 hv)
Vääntö 220 Nm 250 Nm 350 Nm 450 Nm
Turboahdin BMTS BM196 BMTS BM196 BMTS BM196 BorgWarner BT
Suuttimet CRI2-22 AP NC CRI2-22 AP NC CRI2-22 AP NC CRI2-25 NC
Vaihteisto 02Z/MQ250 (M5) 02Z/MQ250 (M5) 0A5/MQ500 (M6)
Kytkin 228 mm 228 mm 240 mm
DSG-versio ei saatavissa ei saatavissa DQ500-7A MQB (0BT) DQ500-7A MQB (0BT)

TCU-ohjelmointi DSG DQ500 ja DQ500 MQB (0BT) vaihteistolle

Ohjelmoimme myös T5.1, T6 ja T6.1 mallisarjojen DSG DQ500 ja DQ500 MQB (0BT) vaihteistot. Tyypillinen TCU-ohjelmointi sisältää toiminalliset muutokset tarvittaessa myös TCU:n väännönrajoitukseen. Tiedossa on tiettyjen vaihteiden ongelmalliset vaihtopisteet ja tarve niiden korjaamiselle ajomukavuuden parantamiseksi. Myös vaihtonopeutta voidaan tarvittaessa nopeuttaa.

Ota yhteyttä meihin!

Kiinnostuitko Volkswagen Transporterin ohjelmoinnista? Ohjelmoimme myös vanhemmat mallit. Ota yhteyttä niin varataan aika ohjelmoinnille.