Mikä on custom-ohjelmointi?

Autokohtainen ohjelmointi testauksineen ja mittauksineen

Käsitteenä “custom-ohjelmointi” on vakiintunut alalla ja se on aina yhdistetty paikanpäällä tehtyyn autokohtaiseen ohjelmointiin, jossa muutokset käsitellään yksilöllisesti perustuen säätötyön tuomaan palautteeseen (datalogs). Muutokset perustuvat aina todennettuun tarpeeseen ja kun jotain muutetaan, muutoksen vaikutus todennetaan datalogein ja dynamometrimittauksin. Custom-ohjelmointi ei ole custom-ohjelmointi ilman kattavaa tiedonkeruuta ja tehomittausta.

Ole tarkkana

Kun olet aikeissa teettää autokohtaisen custom-ohjelmoinnin, teetä se vain sellaisella toimijalla jolla on uskottava kyky suoriutua työstä. Varmista että tekijällä on työhön vaadittava osaaminen ja tarvittavat laitteet. Custom-ohjelmointi on aikaa vievä työ, joka vaatii järjestelmällisen tiedonkeruun (datalogit) ja tehomittauksen dynamometrissa muutoksen todentamiseen.

01.

Valmistelut

Moottoritekniikan tutkiminen mm. turboahtimen ja polttoainepuolen osalta. Jos kyseisessä autossa on turboahdin joka soveltuu enintään 260 hv teholle, niin järkikin sanoo että realistinen tavoite on enintään teoreettinen 260 hv ja käytännössä todennäköisesti vähän alle sen. Mekaanisten rajoitteiden lisäksi tulee selvittää myös ohjelmalliset rajoitteet ECU- ja TCU-ohjelmassa.

02.

Ohjelmamuutokset

Jostain on aloitettava. Ensimmäinen ohjelman muokkaus tehdään mahdollisesti jo aiemmista vastaavista töistä hyväksi havaituilla perusmuutoksilla, jos sellainen on saatavilla. Muutokset tässä vaiheessa tuskin ovat täydellisiä ja lopullisia mutta niiden testaamisesta saadaan suuntaa, miten ohjelmaa tulee jatkokehittää. Muokattu ohjelma tallennetaan ECU:un ja sen jälkeen vuorossa on ohjelmaversion testaaminen ja tiedonkeruu dynamometrissä.

03.

Testaaminen

Testaaminen tapahtuu dynamometrissa, mittauskiihdytyksien yhteydessä kerätään samanaikaisesti dataa työn kannalta olennaisista ECU:n mitta-arvoista. Mitta-arvoja voidaan tallentaa lähes rajattomasti mutta hyödyllisiä niistä ovat vain ne, jotka vaikuttavat ja helpottavat ohjelman säätötyön tekemistä. Ohjelmaversion testaamisesta saatu palaute (datalogien tieto) mahdollistaa seuraavan ohjelmaversion muokkaamisen ja lopulta halutun lopputuloksen.

04.

Viimeistely

Järjestelmällinen ja huolellinen työ mahdollistaa parhaan mahdollisen saavutettavissa olevan lopputuloksen. Testauksen aikana tallennettujen datalogien perusteella muokatun ECU-ohjelman toimivuus ja moottorin suorituskyky varmistetaan vielä lopullisin tehomittauksin. Lopullisista mittaustuloksista toimitamme asiakkaalle tulosteet niin lähtötilanteesta, kuin myös siitä, mitä ohjelmamuutoksella lopulta saavutettiin.

Motorbit custom-ohjelmointi

Kokemus

17 vuoden kokemus alalta. Erikoistuminen Audi, BMW, Mercedes, Mercedes-AMG, Seat, Skoda ja Volkswagen ECU- ja TCU-ohjelmointeihin.

Resurssit

Käytössämme on niin tehomittauksen, kuin tiedonkeruun osalta markkinoiden nykyaikaisimmat laitteet ja menetelmät. Jatkuva kehitys ja investointi osaamiseen luo perustan onnistuneille töille.

Asiakaskeskeisyys

Jokainen projekti on jollain tapaa uniikki. Kerromme asiakkaalle aina etukäteen, jo ennen työn vastaanottamista mitä voimme tarjota ja mitä emme. Töiden toteutuskelpoisuus on arvioitava aina tapauskohtaisesti.

Ota yhteyttä meihin!

Toteutamme 17 vuoden kokemuksella myös vaativat autokohtaiset custom-ohjelmoinnit erilaisille muokatuille moottoritekniikoille. Kun etsit tekijää, ota yhteyttä ja kerro meille miten voisimme palvella sinua?