Säästä aikaa ja rahaa.
Ensimmäinen työ on varmistaa moottoriohjainlaitteen eli ECU:n ohjelman alkuperäisyys ja tarvittaessa palauttaa se alkuperäiseksi. Näin voidaan varmistaa, että moottorinohjainlaite on siinä tilassa missä valmistaja on sen toimittanut. Korjaustyö muuttuu arvaamiseksi jos ohjainlaitteen diagnostiikka ei toimi. Alkuperäisellä ohjelmaversiolla vikadiagnostiikka toimii ja turhat arvailut jäävät korjaustyöstä pois, vähemmät työtunnit näkyvät alhaisempina kustannuksina.
Miksi vakio-ohjelma?
Vakio-ohjelman palauttaminen on tärkeää koska päästömanipulointimuutokset estävät ECU:n vikadiagnostiikan toiminnan. Päästömanipuloinnin yhteydessä tehdyt ECU:n ohjelmamuutokset sisältävät yleensä aina päästöjärjestelmien moottoriohjainlaitteen (ECU) diagnostiikkapolkujen sulkemisen. Käytännössä asia tulee ilmi kun korjaamo ryhtyy tutkimaan vikaa. On aivan mahdollista, että DPF antureineen tai AdBlue annostelija on työpöydällä irti mutta minkäänlaista vikakoodia niistä ei tule. Tällaisessä tapauksessa on selvää, että ECU-ohjelmasta on poistettu diagnostiikkatoimintoja.
95% päästömanipulaatioiden tarjoajista tekee muutokset Swiftec, Volta, DaVinci, ECUdecoder, yms. helppokäyttöisillä editoreilla jotka napin painalluksella tekee mitä tekee ja usein vähän päälle, ilman että tekijän tarvitsee ymmärtää asiasta mitään. Näissä ohjelmissa on jopa vuosia vanhoja tunnettuja bugeja, jokin tehty toiminto voi poistaa esim. täysin asiaan kuulumattomia diagnostiikkatoimintoja. Ohjelmoija luulee poistavansa vaikkapa DPF diagnostiikan mutta editori poistaa samalla muitakin vikakoodeja, sellaisia mitkä eivät liity mitenkään DPF-toimintoihin. Muun lisäksi editorien tekemät muutokset pääsääntöisesti poistavat ECU:n vikatilan väännönrajoituksen, tarkoittaen että olipa autossa mikä tahansa vikatilan aiheuttama ongelma, ECU ei pysty rajoittamaan moottorivääntöä sen oman suojaustoiminnon kautta.
DPF poistettu?
DPF:n eli hiukkasuodattimen poisto sisältää aina mekaanisen muutoksen, kuten DPF-kennon poiston tai sen korvaamisen ns. korvausputkella. Sen lisäksi siihen liittyy myös ohjelmallinen muutos moottorinohjainlaitteeseen. Ohjelmallisen muutoksen tarkoitus on kytkeä pois puuttuvan hiukkassuodatinkennon toiminnan valvonta ja suodatinkennon regenerointi (puhdistuspoltto). Ohjelmamuutoksella on lisäksi estetty DPF liitännäisten vikakoodien muodostuminen. Ilman vikakoodien ja -diagnostiikan poiskytkemistä ECU voisi ilmoittaa kriittisestä DPF noki- ja tuhkamäärästä, epäloogisesta paine-erosta (sen puuttumisesta), tai vaikkapa asennustöissä rikotusta pakokaasulämpöanturista.
Kun auto palautetaan alkuperäiseen kuntoon, siihen asennetaan ehjä DPF suodatin ja ECU-ohjelma palautetaan alkuperäiseksi. Jos ohjelmaa ei palauteta, uusi suodatinkenno on pian tukossa koska DPF regenerointi ei aiemmin tehdyn “DPFoff” ohjelmamuutoksen vuoksi toimi. Suodattimen takaisinasennuksen yhteydessä tulee aina muistaa DPF-suodattimen sopeutus eli ECU:n tallentamien noki- ja tuhka-arvojen nollaus. Varmista myös, että moottorissa käytetty moottoriöljy vastaa valmistajan luokitusta, joka on moottoriin luokiteltu tuhkautumaton moottoriöljy.
Uusissa hiukkasuodattimissa on suuria hintaeroja ja osittain hintaero selittyy niiden laadulla. Aivan halvimmat suodattimet on pelkkiä piikarbiidikennoja, joista puuttuu tärkeät (kalliit) jalometallit kuten palladium, platina ja rodium. Jalometallien puuttuminen selittää osittain niiden huonon laadun ja lyhyen käyttöiän. Laadukkaissa DPF-kennoissa (esim. alkuperäisvaraosat) kennostojen raaka-aine voi olla sama mutta kennoston jalometallipinnoitteen ansiosta niiden puhdistuskyky ja kesto on aivan toista luokkaa. Jalometallipinnoite auttaa reaktion syntymisessä jo alhaisemmalla pakokaasulämmöllä, mikä tarkoittaa parempaa passiivista regenerointia ja vähentää aktiivisen regeneroinnin (“polton”) tarvetta.
SCR (AdBlue) poistettu?
EU6 (myös osa VAG EU5) SCR-järjestelmien manipuloinnit eli AdBlue ruiskutuksen käytöstä poisto on hyvin yleinen päästömanipulaation muoto. Yleinen tapa on kytkeä SCR-moduli irti sen liittimestä (tai sen sulake pois) ja muokata ECU-ohjelmasta tarvittavat ohjelmakytkimet ja vikakoodit pois. SCR-järjestelmän palauttaminen alkaa moottoriohjainlaitteen ohjelman alkuperäiseksi palauttamisella, sen jälkeen selviää mikä vika itse järjestelmässä on. Huomaa, että pitkään käytöstä poissa ollut SCR-järjestelmä saattaa olla laajasti vikaantunut koska urealiuos (AdBlue neste) kivettyy aikaa myöten putkiin ja annostelijaan.
ECU-ohjelman
alkuperäiseksi palautus
Tarjoamamme ECU-ohjelmien palautuspalvelu on suunnattu erityisesti palvelemaan autoliikkeiden ja korjaamoiden tarpeita. Ajoneuvojen päästömanipulointien korjaaminen merkitsee korjaustöiden lisääntymistä ja osaamistarvetta eri osa-alueille. Olemme luotettava yhteistyökumppani ohjelmisto- ja diagnostiikkatöissä.
EGR, DPF, SCR, AdBlue, päästömanipulointi, päästökorjaus