ECU-ohjelmointi, moottorioptimointi, auton lastutus
ohjelmointi, optimointi, moottorioptimointi, ECU-ohjelmointi, chiptuning, lastutus, ecotuning, stage1, stage1+ stage2, stage3, stagesitäjatätä
Moottorioptimointiala on täynnä mitä mielenkiintoisempia firmoja ja vipeltäjiä. Alalla hääräilee myös iso joukko tekijöitä, jotka ilmoittavat tekevänsä ohjelmat totta kai itse. Todellisuudessa Suomessa on vain kourallinen alan ihmisiä jotka pystyvät oikeasti tekemään laajemmassa mittakaavassa jotain itse. Valmiin malliohjelman ostaminen facebook-virittäjältä tai internetin “tuning-databasesta” ja niiden valmiiden muutosten kopiointi “omiin” tuotoksiin ei ole sitä “ihan itse tekemistä”, vaan se on kopiointia.
Varsin usein näiden yritysten taustalta paljastuu linkki johonkin eurooppalaiseen massamyyntiä harjoittavaan valmisohjelmientoimittajaan. Valmiiden bulkkiohjelmien käyttämisessä ei tietenkään ole mitään moitittavaa jos liiketoiminta siihen perustuu mutta itse tehtyinä custom-ohjelmina niitä ei tulisi markkinoida. Kaikkein korkealentoisimpiin myyntipuheisiin kannatta aina suhtautua varauksella ja avoimin mielin, asiat eivät ole aina ihan niin kuin kerrotaan.
Miksi kotimainen Motorbit ohjelmointi?
Pyrimme poikkeamaan valtavirrasta monella tapaa. Tarkoituksenamme ei ole haalia kaikkia töitä mitä tarjotaan ja ohjelmoida kaikille kaikkea, vaan ottaa sellaisia töitä joissa on jotain mieltä ammatillisesti ja ennen kaikkea joissa voimme tarjota asiakkaalle rahoille vastinetta. Ohjelmoinneissa pyrimme keskittymään ensisijaisesti niihin automerkkeihin ja -malleihin joihin oma tuotekehitystyömme kohdistuu. Toteutamme ohjelmoinnit asiakkaan halutessa myös täysin autokohtaisesti tehtynä ja testattuna.
Tällä hetkellä panostamme erityisesti Audi, BMW, Mercedes, Mercedes-AMG, Seat, Skoda ja Volkswagen merkkeihin ja niiden nykyisiin tuotantomalleihin. Pakettiautoissa ohjelmien tarjonta kohdistuu lähinnä Citroen, Fiat, Ford, Iveco, Mercedes, MAN, Opel, Peugeot, Renault ja Volkswagen merkkeihin.
Toteutamme myös autokohtaisesti vaativat custom-ohjelmoinnit muokatulle moottoritekniikalle. Mitä on custom-ohjelmointi, siihen voit perehtyä sitä käsittelevällä sivulla: www.motorbit.fi/custom-ohjelmointi
Meidän tapa toimia
Meidän filosofia ohjelmamuutoksiin on se, että tehdään asiat niin pitkään kuin mahdollista aivan kuten autonvalmistaja itse ne tekisi, OEM -tyylisesti. Kartta- ja parametrimuutokset perustuvat laskettuihin arvoihin, eikä mitään muuteta vain pelkästä muuttamisen ilosta tai “varmuuden vuoksi”. Tämä on yksi iso ero edullisten bulkkiohjelmien ja ammattimaisesti toteutettujen välillä.
Kun moottoriohjainlaitteen (ECU) ohjelmamuutosta ryhdytään toteuttamaan, koko prosessi vaatii kattavan selvityksen niin alkuperäisen ECU-ohjelman, kuin myös moottoritekniikan osalta. Ensimmäinen työ on selvittää millainen tekniikka on kyseessä, millainen turboahdin, suuttimet, polttoainejärjestelmän tuotto, ja muut mahdolliset rajoitteet moottoritekniikassa (esim. jo vakiona saavutettu korkea ahtoilman- tai pakokaasulämpö). Sen jälkeen on syytä tarkastella mitä moottorissa tapahtuu vakiona (vakio ECU-ohjelmalla). Tämä vaihe toteutetaan dynamometrissä, jossa testaustyön aikana suoritetaan tiedonkeruu ECU:n mitta-arvoista datalogeihin. Mitta-arvoilla tarkoitetaan suoraan ECU:n lukemaa anturitietoa, sekä myös ECU:n algoritmien mukaisia laskennallisia arvoja (esim. moottorivääntö). Huolella kerätyt datalogit kertovat siitä, miten moottori käyttäytyy ja millaisia mitta-arvoja se toteuttaa. Mitta-arvoiden perusteella arvioidaan millainen potentiaali moottorissa on turvalliselle OEM-tyyliselle ohjelmaviritykselle.
Kun taustatyö on tehty, kerätyn tiedon perusteella voidaan muodostaa käsitys millaisia muutoksia ohjelmaan pyritään toteuttamaan. Tehdyt muutokset ja niiden vaikutus testataan dynamometrissä, aivan samoin kuin tehtiin vakio-ohjelmalle. Kerätyn tiedon (datalogit) perusteella ohjelmaa mukautetaan, kunnes lopputulos on saavutettu. Pitää muistaa että lopputulos on aina enintään se, mihin moottoritekniikan fyysiset rahkeet riittävät.
Tehotaulukot, ajoneuvohaku tai tuning-configurator?
Meiltä on kyselty miksi motorbit.fi sivuilla ei ole ns. ajoneuvohakua tai “tuning-konfiguraattoria”? Ei ole ei, mielestämme se ei tarjoa asiakkaillamme mitään lisäarvoa viihdearvon lisäksi. Jokainen ohjelmointia tiedusteleva asiakas saa aina tapauskohtaisen kuvauksen ja tarjouksen työstä. Kerromme yksityiskohtaisesti mitä voimme tarjota, mitä työ sisältää ja mitä se maksaa. Verkkosivujen ajoneuvohaussa luvatut suoritusarvot pysyvät vuosikymmenet samoina, vaikka moottoritekniikka ikääntyy ja väsyy. Ei ole sama asia ohjelmoida 2 vuotta vanhaa ja 40 tkm ajettua TDI Passatia, kuin samaa autoa vaikkapa 9 vuoden ja 300 tkm:n jälkeen, lopputulos on tuskin sama paitsi että tuning-konfiguraattorin mielestä. Itse näemme työssämme, että autot ovat vanhemmiten yksilöitä ja niihin tehdyt ohjelmamuutokset voivat vaihdella auto- ja tapauskohtaisesti.
Näihin internetin tehotaulukoihin ja “tuning-konfiguraattoreihin” on alun perin naputeltu numerot perustuen ei juuri mihinkään, niitä luodessa on syötetty ns. dummy aineisto tietokantaan, jotain suuntaa antavaa mikä voi poiketa paljonkin todellisuudesta. Pahimmillaan tiedot on kopioitu suoraan toisesta vastaavasta tietokannasta. Tietokantojen päivittäminen on aikaa vievää puuhaa, niiden korjaaminen jälkeenpäin ei isommin kiinnosta ketään ja se näkyy myöhemmin virheellisenä tietona.